Suku

lauantai 7. maaliskuuta 2015

Valko-Venäjän valloitus

Aaah, taas bussireissulla. Ulkomailla. Koirien kanssa. Näyttelyssä. Kyllä.
Tällä kertaa Minskiin.

Reissu alkoi Länsisatamasta torstai-iltana ja puolilta öin oltiin Tallinnassa. Tästä alkoi bussissa keikkuminen kohti Minskiä. Latvian ja Liettuan läpi nukuin tai koitin nukkua. Semihorroksessa paikat kipeinä tuli matkustettua. Perille saavuttiin n. 14 tunnin busseilun päätteeksi. Koirille oli kyllä kivasti pissatus- ja venyttelytaukoja, samoin ihmisille.

Perillä käytiin ensin koirien kanssa kävelyllä, suihkutettiin niistä matkan tomut ja ne saivat ruokaa napaansa. Sitten itse suihkuun ja syömään. Nukkumaan kävimme paikallista aikaa klo. 20.30 (Suomessa 19.30 :) ), kun koirat olivat käyneet vielä iltapissillä. Joo, hieman väsytti...

Lauantaina oli piiiiitkä näyttelypäivä. Me hölmöt menimme paikalle muiden mukana jo aamusta, kun kehä olisi ollut vasta iltapäivällä. Ahtaaseen tungokseen saatiin kyllä koirille häkit, mutta itse seisoimme siellä sen n. 8 h ennen oman kehän alkua. Oli kankeaa, kyllä. Aika meni yllättävän nopeasti, mutta ei tarpeeksi nopeasti.... Lauantaina Romeo oli ROP, Fanni VSP ja Riia PN2. Romeosta ja Riiasta siis luokkaserteillä suoraan Valko-Venäjän muotovaliot! :) Fanni sai luokkasertin ja cacibin ja piti siis odottaa, että saisi myös sunnuntaina luokkasertin.

Illalla kahdeksan aikaan päästiin takaisin hotellille. Koirat oli poikki ja me oltiin poikki. Jälleen hoidettiin koirat ensin ja sitten itse raahauduimme hotellin ravintolaan syömään. Kunnon ruokaa ei oltu koko päivänä syöty. La-su yö jäi vähän lyhyeksi, kun ilta venyi ruokailun takia. Siispä sunnuntaina n. 6 tunnin unilla kehään.

Saimme sunnuntaina onneksi paremman leiripaikan. Pääsimme oikein levittämään tuolinkin ja istumaan! :)

Sunnuntain tuomari tykkäsi taas Romeosta. Arvostelun jälkeen totesi, että "Very nice dog." :) Fanni seuraavana ja Riia sitten. Tytöistä tänään parempi oli Riia ja Eiri nappasi sitten ROP kehään Romeon. Romeo oli taasen ROP ja Riia nyt VSP. Fannille myös siis se luokkaserti ja tuolla rajan takana koirat valioituivat myös alle 2v., jos saavat sen kaksi sertiä Minsk Kvstä.
Molemmat tytöt saivat siis yhden cacibin reissusta, mahtavaa! Riialla on nyt 3 cacibia kahdesta maasta (2x SE, 1x BY). Vielä yksi jostain ja saisi C.I.Bin !! :D

Oli kyllä mielenkiintoista tuo kehätouhu. Kieltä kun ei ymmärtänyt, piti vaan roikkui kehän reunalla numero näkyvissä, jotta kiskovat sitten kehään, kun aika on. Nauhoja et saa, vasta kun numerolla haet arvostelulapun, tiedät mitä sait. Koiria ei sijoitettu järjestykseen; jos pääsit PN tai PU kehään, voittaja käteltiin, ei muuta. Ainakin näin meni meidän kehissä. Eli su nartuissa Fanni meni ykkösenä ja Riia kakkosena, mutta juoksukierroksen jälkeen tuomari kätteli minut, joten Riia voitti. Sitten hieman kysyvällä ilmeellä kehäsihteeriltä, että tuleeko uros ROP kehään ja kädenhuiskaisu piti tulkita niin, että tulee. Papereita hakiessa sai olla tarkkana, että kaikki oli kirjattu oikein. Myöhemmin niitä ei olisi enää voinut muuttaa.... Valiotodistukset sai paikan päällä anottua, helppoa. :)

Kotimatka alkoi sunnuntai-iltana joskus kuuden aikaan. Käytiin tuhlaamassa paikallisessa ostoskeskuksessa viimeiset ruplat (mihin muuhun kuin viiniin.... haha!) ja aloitettiin kotimatka. Rajalla meni taas hetki, mutta siitä eteenpäin muistikuvat ovat hataria. Koomassa yritettiin taas nukkua; asennonvaihto, kuuma, kylmä, koira vinkuu.... Huuh, on se aika rankkaa. Olisi ehkä pitänyt vetää vähän viinaksia niin olisi vaan sammunut. Nyt se oli sellaista "väkisinmakaamista". ;)

Tallinnassa oltiin aamulla joskus kahdeksan aikaan ja laiva lähti 10.30. Ehdimme siis hetken siellä kävellä ja sitten terminaaliin istumaan. Laivaan päästiin 9.50. Kotona kun sitten oltiin puoli kahden aikaan kai, alkoi pyykinpesu. Vein ensin koirat ulos, pesin ne ja syötin, mutta sitten kamojen kimppuun. Jos siinä olisi istahtanut sohvalle, ei olisi enää ylös päässyt.... Pesin 3 koneellista pyykkiä ja purin tavarat. Kaikki koirien häkkipehmusteet yms meni pesuun. Niin kurainen keli oli reissun ajan. Ja meidän häkin päällä matkustanut mäyräkoira oli oksentanut häkinpäällisemme ihan kauheaksi.... Mutta illalla olikin mahtava fiilis, kun kamat olivat omilla paikoillaan ja kaikki puhtaana pestynä seuraavaa reissua varten. :)

Meidän valiot. <3

Fanni

Riia

Romeo

Nyt Romeo ja Fanni ovat päässeet turkeistaan; Riialla näyttelyt vielä jatkuvat hetken aikaa....